رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روایت الجزیره از خشونت پلیس فرانسه علیه معترضان/بازار پر رونق استفاده از گلوله‌های پلاستیکی 

14:01 - 14 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۸۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روایت الجزیره از خشونت پلیس فرانسه علیه معترضان/بازار پر رونق استفاده از گلوله‌های پلاستیکی 
شبکه الجزیره طی مستندی به بخشی از خشونت‌های پلیس فرانسه علیه معترضان در اعتراضات اخیر پرداخته است.

خبرگزاری میزان – طی ماه‌های اخیر فرانسه با موج گسترده اعتراض و اعتصاب علیه تصمیم دولت این کشور برای افزایش سن بازنشستگی مواجه است.

اعتراضات در صد‌ها منطقه سراسر فرانسه به طور مداوم برگزار شده و اقدام پلیس برای سرکوب این اعتراضات قابل ملاحظه است.

نیرو‌های پلیس فرانسه در جریان این تظاهرات برای متفرق کردن معترضان از اقدامات خشونت‌باری مانند ضرب و شتم، گاز اشک‌آور، اسپری فلفل، بازداشت و شلیک گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اند.

مستند شبکه الجزیره از گلوله‌های پلاستیکی

شبکه الجزیره طی مستندی به رفتار پلیس فرانسه با معترضان در اعتراضات اخیر پرداخته است.

این مستند که اخیرا توسط الجزیره پخش شد، استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و خشونت علیه معترضان را به تصویر می‌کشد.

پلیس فرانسه در سال ۱۹۹۵ شروع به مسلح کردن خود با تفنگ‌هایی کرد که پرتابه‌های پلاستیکی شلیک می‌کردند و توسل به آن‌ها به شرایط اضطراری محدود شد؛ به گفته «کلود گایان»، مدیر کل پلیس فرانسه و وزیر کشور پیشین این کشور، گلوله‌های پلاستیکی به دلیل جایگزینی اسلحه و در موارد خشونت فردی مورد استفاده قرار گرفتند.

«پیر دویلارد لوفور»، محقق جامعه‌شناسی، فاش کرد که اولین عرصه برای آزمایش سلاح‌های لاستیکی در محله‌ها، حومه‌ها و حومه شهر‌هایی بود که مهاجران در آن زندگی می‌کردند.

 

 

از گلوله‌های پلاستیکی، از سال ۲۰۰۵، زمانی که نیکلا سارکوزی، وزیر کشور بود برای سرکوب شورش‌ها در حومه شهر‌ها استفاده شد و دو سال بعد، دانش آموزان دبیرستان‌ها دچار آسیب چشم شدند؛ پس از انتخاب سارکوزی به ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۰۷، تعداد گلوله‌های پلاستیکی استفاده شده بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲ سه برابر شد.

این سلاح‌ها صدمات جدی بسیاری را در سطح چشم و سر به‌صورت انحراف یا از دست دادن بینایی بر جای گذاشتند؛ بسیاری از افراد بر اثر گلوله‌های پلاستیکی چشم خود را از دست دادند و بسیاری دیگر مجروح شدند.

با وجود انتقاد‌های گسترده، اما پلیس فرانسه با شروع تظاهرات دامنه‌دار «جلیقه زردها» بار دیگر به استفاده از گلوله‌های پلاستیکی که بسیار خطرناک است بازگشت و رئیس پلیس پاریس (۲۰۱۷-۲۰۱۹) اذعان کرد که استفاده از گلوله‌های پلاستیکی بسیار خطرناک است. گلوله‌های پلاستیکی تحت فرمان او بود و مسئولیت آن را بر عهده دارد.

بازار پر رونق استفاده از گلوله‌های پلاستیکی 

آلمان از دیگر کشور‌هایی است که ادعا می‌کند از سلاح‌های «کمتر کشنده» استفاده نمی‌کند، اما با این حال، در سال ۲۰۱۷، شهر هامبورگ شاهد تظاهرات بسیار گسترده‌ای در اعتراض به نشست سران کشور‌های گروه بیست بود و نیرو‌هایی از تمام مناطق آلمان وارد این شهر شدند و سپس پلیس اعتراف کرد که واحد‌های ویژه آن در هامبورگ به استفاده از گلوله‌های پلاستیکی متوسل شد.

در آمریکا نیز در جریان اعتراضات پس از مرگ «جورج فلوید»، شهروند سیاه‌پوست در سال ۲۰۲۰، پرتابه‌های با روکش پلاستیکی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند و باعث زخمی شدن برخی از افراد، از جمله مرد جوانی شد که در تظاهرات شرکت نداشت.

این فیلم مستند شبکه الجزیره نشان می‌دهد که چگونه بازار گلوله‌های پلاستیکی به یک بازار پر رونق تبدیل شده و سازمان‌های امنیتی مختلف در جهان برای به دست آوردن آن به عنوان یک «سلاح غیر کشنده» رقابت می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *